Crafting OVO
the syllabus as sculpture, the philosophy classroom as art studio
DOI:
https://doi.org/10.60001/ae.n49.6Keywords:
OVO, Indisciplinarity, Art & philosophy, Desire, Artist-etcAbstract
This essay explores the idea of a syllabus as sculpture and the classroom as a studio, based on the experience of OVO, an acronym for Ovulário de Vacilação Onto-Epistêmica (Onto-Epistemic Wavering Ovulary), conducted by an artist-etc. in the graduate program of the philosophy department at PUC-Rio during the second semester of 2024. Invoking a certain indisciplinarity, the text is interspersed with fragments of letters submitted as final assignments for the course, which involved students from philosophy, literature, architecture, and theater. The essay defends the role of poetic gestures in philosophical practice and the place of desire in the classroom, arguing that teaching and learning involve an erotic relationship with the university — a bond increasingly threatened by the precarization of education and that comes to life as a classroom anchored in an artistic practice.
Downloads
References
DANOWSKI, Déborah; CASTRO, Eduardo Viveiros de. Há mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. 2. ed. Desterro: ISA/Cultura e Barbárie, 2017.
DE LA CADENA, Marisol. Seres-Terra: Ecologias de prática em mundos andinos Earth beings: ecologies of practice across Andean Worlds. Rio de Janeiro: Bazar do TempoDurham: Duke University Press, 2024.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 4. Trad. Suely Rolnik. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.
FABIÃO, Eleonora. Programa performativo: o corpo-em-experiência. Revista Ilinx, Campinas, n. 4, p. 1-11, dez. 2013. Disponível em: http://www.cocen.rei.unicamp.br/ revistadigital/index.php/lume/article/view/276. Acesso em 4 jul. 2025.
FERREIRA DA SILVA, Denise. Homus Modernus. São Paulo: Editora Cobogó, 2022.
HACHE, Emilie (org.). Reclaim: recueil de textes écoféministes. Paris: Cambourakis, 2016.
HACHE, Emilie. De la génération. Paris: La Découverte, 2023.
HARAWAY, Donna. Donna Haraway explica por que se deve fazer parentescos em vez de bebês. Entrevista concedida a Marilene Felinto, Cecilia Cavalieri e Juliana Fausto. Species: panfleto de antropologia especulativa, [s. l.], n. 0, ago. 2021.
HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, Campinas, n. 5, p. 7-41, 2009.
MARTIN, Emily. The egg and the sperm: how science has constructed a romance based on stereotypical male-female roles. Signs, v. 16, n. 3, 1991.
PRECIADO, Paul B. Dysphoria mundi: o som do mundo desmoronando. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
REY, Alain. Dictionnaire historique de la langue française. Paris: Le Robert, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Arte & Ensaios

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).