Abstract
This text discusses an educational music practice developed with a group of children, including migrants. The reflection integrates ongoing doctoral research, grounded in the fields of creative musical learning and critical intercultural education. The research adopted an arts-based ethnographic approach, carried out in an extracurricular music project within the school context. The article analyzes how the proposed dynamics enabled interactions among the children, especially in the processes of musical creation and critical reflection, composing a welcoming song and a song that questions the world. It emphasizes the importance of offering creation and reflection proposals to children to promote social interactions and foster intercultural dialogues.
References
Aguiar, G. A., Coelho, J. P. R. T., & Assumpção, A. M. (2024). O Processo de inclusão no ambiente escolar: Estratégias de crianças e adolescentes migrantes no Rio de Janeiro. Momento: Diálogos em Educação, 32 (3), 40-62. https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.16004
Barnes, J., Hope, G., & Scoffham, S. (2008). A conversation about creative teaching and learning. In A. Craft, T. Cremin, & P. Burnard (Eds.), Creative learning 3-11: And how we document it. (pp. 125-134). London: Trentham.
Beineke, V. (2021). Aprendizagem musical criativa em tempos de pandemia: (Re)compondo perspectivas e (im)possibilidades. Orfeu, 6 (2), 30-47. https://doi.org/10.5965/2525530406022021030
Beineke, V. (2023). Educação musical em projeto: Criatividades na escola. São Paulo: Hucitec.
Biddulph, J., & Burnard, P. (2022). Storying the journey of new spaces of intercultural creative learning. In P. Burnard, & M. Loughrey (Eds.), Sculpting new creativities in primary education (pp. 45-61). London: Routledge.
Biddulph, J. (2022). Intercultural creative learning: New spaces for nurturing compassionate global citizenship. Journal of Supranational Policies of Education, (16), 13-28. https://doi.org/10.15366/jospoe2022.16.001
Candau, V. M. F. (2012). Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação & Sociedade, 33(118), 235-250. https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000100015
Candau, V. M. F. (2016). Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa. 46 (161), 802-820. https://doi.org/10.1590/198053143455
Craft, A., Cremin, T., & Burnard, P. (Eds.) (2008). Creative learning 3-11: And how we document it. London: Trentham.
Couto, C., & Hillesheim, B. (2018). Crônica de um naufrágio anunciado: Entre mares e muros, os refugiados. Textura: Revista de Educação e Letras, 20(43), 261-281. https://doi.org/10.17648/textura-2358-0801-20-43-3886
Feldman, D. H. (2008). Documenting creative learning, changing the world. In A. Craft, T. Cremin, & P. Burnard (Eds.), Creative learning 3-11: And how we document it. (pp. xiii-xviii). London: Trentham.
Gabel-Dunk, G. (2008). Linking learning, creativity and identity formation with 8-year-olds. In A. Craft, T. Cremin, & P. Burnard (Eds.), Creative learning 3-11: And how we document it. (pp. 145-154). London: Trentham.
Gatti, B. A. (2005). Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Campinas: Liber Livro.
Girardello, G. (2011). Imaginação: Arte e ciência na infância. Pro-Posições, 22(2) (65), 75-92. https://doi.org/10.1590/S0103-73072011000200007
Hartmann, L. (2021). Crianças contadoras de histórias. Brasília: Universidade de Brasília.
Hickey-Moody, A., Horn, C., Willcox, M., & Florence, E. (2021). Arts- Based Methods for Research with Children: Studies in Childhood and Youth. London: Palgrave MacMillan.
Howell, G. (2011). Do they know they’re composing?: Music making and understanding among newly arrived immigrant and refugee children. International Journal of Community Music, 4(1), 47-58. https://doi.org/10.1386/ijcm.4.1.47_1
Jeffrey, B., & Woods, P. (2009). Creative learning in the Primary School. London: Routledge.
Mbembe, A. (2019, maio). A ideia de um mundo sem fronteiras. [S. Borges, Trad.]. Serrote. Recuperado em 7 jun. 2024 em: https://www.revistaserrote.com.br/2019/05/a-ideia-de-um-mundo-sem-fronteiras-por-achille-mbembe/
Oliveira, T., & Tonhati, T. (2022). Mulheres, crianças e jovens na migração internacional no Brasil. In L. Cavalcanti, T. Oliveira, & B. G. Silva (Orgs.), Relatório Anual OBMigra 2022: Série Migrações (pp. 8-35). Brasília: Ministério da Justiça e Segurança Pública. Recuperado em 5 fev. 2024 em: https://portaldeimigracao.mj.gov.br/pt/dados/relatórios-a
Pucci, M., & Almeida, B. (2017). Cantos da Floresta: iniciação ao universo musical indígena. São Paulo: Peirópolis.
Queiroz, L. R. S. (2017). Formação intercultural em música: Perspectivas para uma pedagogia do conflito e a erradicação de epistemicídios musicais. Inter-Meio: Revista Do Programa de Pós-Graduação em Educação, 23(45), 99-124. https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/5076
Rocha, S. R. P., & Mendes, G. M. L. (2023). O direito à educação de crianças migrantes: Incluir ou integrar? Momento: Diálogos Em Educação, 32(3), 21-39. https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.16035
Spendlove, D., & Wyse, D. (2008). Creative learning: Definitions and barriers. In A. Craft, T. Cremin, & P. Burnard (Eds.), Creative learning 3-11: And how we document it. (pp. 11-18). London: Trentham.
Suárez Vaca, M. T., & Romero, N. R. (Coords.) (2020). Pregúntele al filósofo: Inquietudes de la infancia. Rio de Janeiro: Núcleo de Estudos de Filosofias e Infâncias. Tallei, J., & Oliveira, R. A. (2021). A língua de todos e a língua de cada um. Recife: Pipa.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Revista Contemporânea de Educação

