The use of PANC in guarani cuisine: an educational process of environmental education in an indigenous school
DOI:
https://doi.org/10.70051/mangt.v5i1.64778Keywords:
Gastronomy, Environmental Education, Healthy Eating, Food SafetyAbstract
For the empowerment and resistance of indigenous peoples, Indigenous School Education together with Environmental Education are significant elements that can contribute to a process of reflection between the subject and their insertion in the sociocultural reality. The article presents an Environmental Education process developed in an indigenous school, which seeks to rescue the culture of its typical cuisines, as well as the inclusion of the use of PANC (unconventional food plants) with the aim of providing a healthy diet. To this end, students were offered a cooking workshop with the topic covered, and practical cooking activities to enhance their traditional foods, also using PANC present in the village where they live. As a result, the interaction and participation of students and the community is observed, the recovery of stories and knowledge from the past, and the awakening of interest in learning a little more about their origins and culture, encouraging healthy eating and the exploration of resources. of nature consciously, and the insertion of a possible source of local income.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Josiane Bielski Leonardo, Aneize Queiroz Amaral

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
