CURSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA DE VOLTA REDONDA: MEMÓRIAS E TRAJETÓRIA

Authors

Abstract

The text deals with the creation of the Physical Education course in Volta Redonda. The aim was to analyze data and phenomena from its foundation and its foundations. We used the New History and the following sources: official documents, questionnaires (staff, teachers and directors) and an unstructured interview with the first Physical Education teacher in the region, as well as consulting notes and printed materials. The time period under analysis spans from 1967 to the end of the 1990s. The course was built with institutional motivation, supported by the national political context. We highlight the first phase of the course for its direction and teaching staff, as well as its structural limitations and the value placed on extension events and socializing with the university community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Coriolano Rocha Junior, Universidade Federal da Bahia

Pós-doutorado em História pela Universidade de Lisboa (2018); doutor em História Comparada pela UFRJ (2011); mestre em Educação Física pela Universidade Gama Filho (2000); licenciado em Educação Física pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1993); professor associado da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia; professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (UFBA); líder do grupo de pesquisa CORPO.

Rodrigo Amancio de Assis, Universidade Federal de Mato Grosso

Professor do Curso de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus Universitário do Araguaia. Doutor em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso.

Sílvio Henrique Vilela, Centro Universitário de Volta Redonda - UNIFOA

Professor do Curso de Educação Física - Centro Universitário de Volta Redonda. Doutor em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Published

2025-06-19

Issue

Section

Artigos