O Estágio na educação básica

desafios e descobertas da experiência da docência em dança

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2024.v3.n6.66469

Keywords:

dance intership, school, basic education

Abstract

This manuscript reflects on the experience of a dance internship developed in a municipal elementary school in the city of Pelotas, RS. The discussions are based on teaching dance and on letters written by ninth-grade students in the final year of elementary school who taught dance within the Arts discipline. In the form of letters, the students expressed their opinions of the classes, their expectations and experiences during their dance internships. Content analysis was used to understand the messages in the letters. Based on this analysis, the discussions are presented in two major categories: expectations regarding the classes and increasing the understanding of what can be considered dance. In the first category, the lack of expectations regarding the artistic language of dance is notable, demonstrating the need for greater inclusion of dance in elementary education. In addition, the perception of dance as a simple reproduction of choreography or associated with a certain genre was also observed in the internship context. In the second category, we highlight the internship field as a crucial space for including dance in the school environment and how it can contribute to broadening students' understanding of what dance can represent

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Marchi Nascimento, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas - RS, Brasil.

Professor of the Dance-Licenciatura course at the Federal University of Pelotas (UFPel), where she works mainly in supervised dance internships. Coordinates the Dançar A2 Pelotas extension project, which promotes the teaching of ballroom dancing and integration between the university and the community. She has a degree in Physical Education from the School of Physical Education (ESEF/UFPel), a specialization in Research in Physical Education and a master's degree in the same area, with projects focused on dance. She has a PhD in Education from the Postgraduate Program in Education at UFPel.

Francine Sampaio de Souza, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, RS, Brasil.

Acadêmica do Curso de Dança - Licenciatura, da Universidade Federal de Pelotas. Bolsista de Iniciação Científica (CNPq) do Projeto Unificado com Ênfase em Pesquisa Ensino Contemporâneo de Dança na Educação Básica: Pedagogias Possíveis. Monitora voluntária do Projeto Unificado Dançar A2 da UFPEL. Bolsista no projeto de pesquisa Núcleo de Folclore e Culturas Populares da UFPEL (01/08/2022 - 10/07/2023).

Mariana Martins da Pia, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, RS, Brasil.

Acadêmica do Curso de Dança - Licenciatura, da Universidade Federal de Pelotas. Bolsista de Iniciação Científica (CNPq) do Projeto Unificado com Ênfase em Pesquisa Ensino Contemporâneo de Dança na Educação Básica: Pedagogias Possíveis. Atuou como monitora voluntária no projeto Dançar A2 da UFPEL (06/05/2023 - 01/10/2023).

References

ALLEMAND, Débora Souto; CORRÊA, Josiane Franken. (Org.) Dança na escola: pedagogias possíveis de sôras para profês. São Leopoldo: Oikos, 2021.

BARBOSA, Lúcia Maciel de Faria. Dança na escola: possibilidades e desafios. São Paulo: Cortez, 2001.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa (Po): Editora Edições 70; 2011.

BRASIL. Lei n. 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6° do art. 26 da Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Diário Oficial da União, Brasília, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/educacao/pt-br/assuntos/BNCC. Acesso em: 29 dez. 2024.

CORRÊA, Josiane Franken; ALLEMAND, Débora Souto; JESUS, Thiago Silva de Amorin. As danças na educação básica: nas festas escolares e para além delas. ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 2, 2022. DOI: 10.36025/arj. v9i2.28817. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/28817. Acesso em: 29 dez. 2024.

CORRÊA, Josiane Franken; DA SILVA, Carolina Pinto; NASCIMENTO, Flávia Marchi; DA SILVA, Janete Rodrigues. VAGAS E NOMEAÇÕES PARA A ÁREA DA DANÇA EM PELOTAS RS. Revista da FUNDARTE, [S. l.], v. 48, n. 48, 2022. DOI: 10.19179/rdf.v48i48.927. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/927. Acesso em: 14 ago. 2024.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 41. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

JOROSKY, Narda Helena. Dança educativa no ambiente escolar a luz da proposta de Rudolf Laban. Revista Hórus, v. 4 n. 1. 2010.

JOSSO, Marie. Experiência de Vida e Formação. São Paulo: Cortez, 2004.

KATZ, Helena; GREINER, Christine. Corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.

LABAN, Rudolf. Domínio do Movimento. São Paulo: Summus, 1978.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. Rio de Janeiro: Hucitec, p. 408, 2014.

MOMMENSHON, Maria & PETRELLA, Paulo. Reflexões sobre Laban, o mestre do movimento. São Paulo: Summus, 2006.

SOUZA, Marco Aurelio da Cruz; MARCHI NASCIMENTO, Flávia; DORNELLES CHAGAS, Jean; IRACET, Filipe. A INSERÇÃO DA PRÁTICA DE DANÇA EM UMA ESCOLA DE CAMPO: PROCESSOS DE CRIAÇÃO COREOGRÁFICA. Revista da FUNDARTE, [S. l.], v. 59, n. 59, p. e1421, 2024. DOI: 10.19179/rdf.v59i59.1421. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/1421. Acesso em: 10 ago. 2024.

SCARPATO, Marta Thiago. Dança Educativa: Um Fato Em Escolas De São Paulo.Centro de Estudos Educação e Sociedade, 2001.

VALLE, Flavia Pilla do; ZANCAN, Rubiane Falkenberg – Dança na Escola... Para Quê? Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 13, n. 1, e123696, 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2237-2660123696vs01. Acesso em: 20 jun. 2024.

ZANELLA, Andrisa Kemel; LESSA, Helena Thofehrn; CORRÊA, Josiane Gisela Franken. O estágio no Curso de Dança: reflexões sobre docência, formação e conhecimento em dança. In: OLIVEIRA, A. C. M.; SOUZA, C. M. (orgs.). O estágio no Curso de Dança: reflexões sobre docência, formação e conhecimento em dança. Curitiba: Appris, 2019.

Published

2024-12-31

How to Cite

NASCIMENTO, Flávia Marchi; SOUZA, Francine Sampaio de; PIA, Mariana Martins da. O Estágio na educação básica : desafios e descobertas da experiência da docência em dança. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 3, n. 6, p. e030606, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2024.v3.n6.66469. Disponível em: https://www.revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/66469. Acesso em: 11 dec. 2025.