O Estágio na educação básica
desafios e descobertas da experiência da docência em dança
DOI:
https://doi.org/10.58786/rbed.2024.v3.n6.66469Keywords:
dance intership, school, basic educationAbstract
This manuscript reflects on the experience of a dance internship developed in a municipal elementary school in the city of Pelotas, RS. The discussions are based on teaching dance and on letters written by ninth-grade students in the final year of elementary school who taught dance within the Arts discipline. In the form of letters, the students expressed their opinions of the classes, their expectations and experiences during their dance internships. Content analysis was used to understand the messages in the letters. Based on this analysis, the discussions are presented in two major categories: expectations regarding the classes and increasing the understanding of what can be considered dance. In the first category, the lack of expectations regarding the artistic language of dance is notable, demonstrating the need for greater inclusion of dance in elementary education. In addition, the perception of dance as a simple reproduction of choreography or associated with a certain genre was also observed in the internship context. In the second category, we highlight the internship field as a crucial space for including dance in the school environment and how it can contribute to broadening students' understanding of what dance can represent
Downloads
References
ALLEMAND, Débora Souto; CORRÊA, Josiane Franken. (Org.) Dança na escola: pedagogias possíveis de sôras para profês. São Leopoldo: Oikos, 2021.
BARBOSA, Lúcia Maciel de Faria. Dança na escola: possibilidades e desafios. São Paulo: Cortez, 2001.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa (Po): Editora Edições 70; 2011.
BRASIL. Lei n. 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6° do art. 26 da Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Diário Oficial da União, Brasília, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/educacao/pt-br/assuntos/BNCC. Acesso em: 29 dez. 2024.
CORRÊA, Josiane Franken; ALLEMAND, Débora Souto; JESUS, Thiago Silva de Amorin. As danças na educação básica: nas festas escolares e para além delas. ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 2, 2022. DOI: 10.36025/arj. v9i2.28817. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/28817. Acesso em: 29 dez. 2024.
CORRÊA, Josiane Franken; DA SILVA, Carolina Pinto; NASCIMENTO, Flávia Marchi; DA SILVA, Janete Rodrigues. VAGAS E NOMEAÇÕES PARA A ÁREA DA DANÇA EM PELOTAS RS. Revista da FUNDARTE, [S. l.], v. 48, n. 48, 2022. DOI: 10.19179/rdf.v48i48.927. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/927. Acesso em: 14 ago. 2024.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 41. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
JOROSKY, Narda Helena. Dança educativa no ambiente escolar a luz da proposta de Rudolf Laban. Revista Hórus, v. 4 n. 1. 2010.
JOSSO, Marie. Experiência de Vida e Formação. São Paulo: Cortez, 2004.
KATZ, Helena; GREINER, Christine. Corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.
LABAN, Rudolf. Domínio do Movimento. São Paulo: Summus, 1978.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. Rio de Janeiro: Hucitec, p. 408, 2014.
MOMMENSHON, Maria & PETRELLA, Paulo. Reflexões sobre Laban, o mestre do movimento. São Paulo: Summus, 2006.
SOUZA, Marco Aurelio da Cruz; MARCHI NASCIMENTO, Flávia; DORNELLES CHAGAS, Jean; IRACET, Filipe. A INSERÇÃO DA PRÁTICA DE DANÇA EM UMA ESCOLA DE CAMPO: PROCESSOS DE CRIAÇÃO COREOGRÁFICA. Revista da FUNDARTE, [S. l.], v. 59, n. 59, p. e1421, 2024. DOI: 10.19179/rdf.v59i59.1421. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/1421. Acesso em: 10 ago. 2024.
SCARPATO, Marta Thiago. Dança Educativa: Um Fato Em Escolas De São Paulo.Centro de Estudos Educação e Sociedade, 2001.
VALLE, Flavia Pilla do; ZANCAN, Rubiane Falkenberg – Dança na Escola... Para Quê? Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 13, n. 1, e123696, 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2237-2660123696vs01. Acesso em: 20 jun. 2024.
ZANELLA, Andrisa Kemel; LESSA, Helena Thofehrn; CORRÊA, Josiane Gisela Franken. O estágio no Curso de Dança: reflexões sobre docência, formação e conhecimento em dança. In: OLIVEIRA, A. C. M.; SOUZA, C. M. (orgs.). O estágio no Curso de Dança: reflexões sobre docência, formação e conhecimento em dança. Curitiba: Appris, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Brasileira de Estudos em Dança are
responsible for the content of signed articles and retain copyright.
They grant the journal the right of first publication with the work simultaneously
licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License
(Open Archives Initiative - OAI). This feature, used for open-access journals,
allows sharing work for non-commercial purposes and acknowledges
authorship. If the text is later published in another vehicle, the author
must inform that it was initially published as an article in the Revista Brasileira
de Estudos em Dança. Therefore, even if the journal owns the first publication,
authors are entitled to publish their work in institutional repositories or on
their personal pages, even if the editorial process has not been completed.
The journal reserves the right to make normative, orthographic, and grammatical changes to maintain the language standard, respecting the authorial style.