Hapttic social communication as a way of entering the symbolic: a discursive view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2025.v21n1a66195

Abstract

This article’s main objective is to investigate the functioning of the discourse on Haptic Social Communication used with deafblind subjects. It is based on the theoretical foundation of materialist Discourse Analysis, a tradition inaugurated by M. Pêcheux, in France, and largely developed by E. Orlandi in Brazil. It is a discipline constituted from the triad: linguistics, psychoanalysis and historical materialism. In this context, we highlight the theoretical notions of discourse, subject, meaning. In order to achieve the proposed objective, we observed networks of meanings that constitute such discourse and analyzed an excerpt from an interview carried out with a deaf-blind woman. We consider that the analyzed discursivity points to an additional functioning, adding to other materialities that compete in the interaction with the deafblind subject.
Keywords: Discourse Analysis. Deafblindness. Social Haptic Communication.

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Author Biographies

Angela Corrêa Ferreira Baalbaki, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora em Letras pela Universidade Federal Fluminense (2010) e mestre em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2002). É Professora Adjunta do Departamento de Estudos da Linguagem, do Instituto de Letras, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e do Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma universidade. Coordenadora do projeto ?Estudos sobre bilinguismo: elaboração de materiais para o ensino de português para alunos surdos?, com financiamento de Auxílio à Pesquisa (APQ 1) da FAPERJ, em 2014, e no âmbito do Programa de Apoio Técnico Atividades de Ensino, Pesquisa e Extensão ? PROATEC (UERJ), desde 2015. Também é bolsista do Programa Prociência (UERJ), desde 2020. Integra o grupo de pesquisa "Grupo Arquivos de Língua" (UFF). Desenvolve pesquisas na área de Análise de Discurso de linha francesa e História das Ideias Linguísticas com ênfase nos seguintes temas: formação de professores de línguas; processo de gramatização de línguas; ensino de Língua Portuguesa como segunda língua para alunos surdos; discurso de divulgação científica.

Thaís Ferreira Bigate, Instituto Benjamin Constante (IBC)

Doutora em Linguística pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); mestre em Diversidade e Inclusão (2018) pela Universidade Federal Fluminense (UFF); especialista em Língua Portuguesa (2015) pela UERJ; graduada em Letras Português/Literaturas (2012) pela UFF. Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico/Surdocegueira do Instituto Benjamin Constant (IBC) desde 2014, atua como docente do Núcleo de Atendimento Educacional à Pessoa com Surdocegueira (NAEPS). 

Published

2025-04-30