De mãos dadas:
como o grupo Überwinden promove a inclusão social por meio da dança folclórica alemã
Abstract
This academic paper is based on the mediation of a public monument in Domingos Martins (ES), which represents the dance group "Überwinden," with the perspective of using the expressiveness of a local cultural tradition as a strategy for social inclusion. The German folk dance, in the materiality of the monument and its immateriality as a cultural trait, is being used as a tool for social inclusion, where the body projects itself as a mediatic instance that builds a narrative of belonging and cultural identity for the users of APAE in the municipality of Domingos Martins. The research is part of the studies conducted at the Extension and Research Laboratory in Arts - LEENA/UFES, focusing on public art in the state of Espírito Santo, and extends into a case study, combined with participant observation and interviews with members of the group’s coordination and the dancers themselves.
Downloads
References
ARAÚJO, Suéllen, Melo; GLAT, Rosana, REIS, Joab Grana. Autopercepção de pessoas com deficiência intelectual sobre deficiência, estigma e preconceito. Revista Educação Especial - Universidade Federal de Santa Maria/UFMS - v. 32, pp.: 1-16, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33882/pdf. Acesso em: 21 de abril de 2025.
SOBRENOME, Prenomes da pessoa autora.. Título do artigo. Título da Revista, local, volume, número, páginas do artigo, mês e ano de publicação. Disponível em: http://www. Acesso em: 25 abr. 2012.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais : arte / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro06.pdf. Acesso em: 31 de janeiro de 2025.
BARBOSA, Lívia; DINIZ, Débora; SANTOS, Wederson Rufino. Deficiência, direitos humanos e justiça. Revista Internacional de Direitos Humanos. v. 6, n. 11, dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sur/a/fPMZfn9hbJYM7SzN9bwzysb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 de março de 2025.
CIRILO, José. As tensões do efêmero: Quando a apropriação coletiva revela a natureza da arte pública em objetos identitários em comunidades populares. Em: Outro Ponto de Vista - Práticas colaborativas na arte contemporânea. Orgs: José Cirillo; José Luiz Kinceler; Luiz Sérgio de Oliveira. Vitória: PROEX/UFES, pp.: 209-224, 2015.
CRUZ, Sara Vasconcelos. Travessia dos sentidos: estratégias de mediação multissensorial e inclusiva no Sobrado Dr. José Lourenço em Fortaleza. Editora da UFPB - João Pessoa, 2017.
DINIZ, Débora. O que é deficiência? Ed.: Brasiliense - São Paulo, 2007.
NUNES. Sandra Meyer. Fazer dança e fazer com dança: perspectivas estéticas para os corpos especiais que dançam. Ponto de Vista: Revista de educação e processos inclusivos. n°10. Florianópolis - SC. 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/pontodevista/article/view/1149/1466. Acesso em: 06 de fevereiro de 2025.
RANGEL, Aline; RODRIGUES, Claudete. Diversos e únicos: etnias e folclore em Domingos Martins. Publicação independente. Vila Velha - ES. 2009.
SCHONARTH, Marceli Cristine. Comunicação e dança: A construção da identidade étnica alemã através dos Grupos de Danças Folclóricas Alemãs de Estrela. Anais do IX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul - São Paulo. 2008. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/regionais/sul2008/resumos/R10-0371-1.pdf. Acesso em: 17 de fevereiro de 2025.
VENDRAMIN, Carla. Diversas danças - diversos corpos: discursos e práticas da dança no singular e no plural. Revista: Do corpo: ciências e artes. v. 1, n° 3. Universidade de Caxias do Sul - SC, 2013. Disponível em: https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/docorpo/article/view/2904/1694. acesso em: 06 de fevereiro de 2025.
TUAN, Yi-Fu. Topofilia. Ed.: Difel; São Paulo. 1980.
TUAN,_____. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Ed.: Difel; São Paulo. 1983.
ZOTOVICI, Sandra Aparecida. Pés no chão e a dança no coração: um olhar fenomenológico da linguagem do movimento. 2001. 155 pgs. Dissertação (mestrado em educação física). Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP - Programa de Pós graduação em Educação Física. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/209639. Acesso em: 21 de abril de 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Brasileira de Estudos em Dança are
responsible for the content of signed articles and retain copyright.
They grant the journal the right of first publication with the work simultaneously
licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License
(Open Archives Initiative - OAI). This feature, used for open-access journals,
allows sharing work for non-commercial purposes and acknowledges
authorship. If the text is later published in another vehicle, the author
must inform that it was initially published as an article in the Revista Brasileira
de Estudos em Dança. Therefore, even if the journal owns the first publication,
authors are entitled to publish their work in institutional repositories or on
their personal pages, even if the editorial process has not been completed.
The journal reserves the right to make normative, orthographic, and grammatical changes to maintain the language standard, respecting the authorial style.