Verses that humanize: poetry, cognition and humanization in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2025.v21n2a68177

Abstract

This paper describes and reflects on the underlying cognitive processes that may signal the exercise of humanizing practices in the written production of poetry, by 8th grade students enrolled at a private school in Rio de Janeiro. Qualitative in nature and with an interpretative bias, the analysis is based on Candido’s concept of humanization (2011), as well as on theories of Cognitive Linguistics, especially Frame Semantics (Fillmore, 1977, 2006), Conceptual Metaphors and Metonymies (Lakoff; Johnson, 1980, 2002), and Conceptual Integration (Fauconnier; Turner, 2002). Out of a total of 57 poems generated by the students, two were selected to exemplify such processes, especially due to their relationship with themes that continually populate our daily lives: failures in education and bullying at school. For example, in the first case, the author’s indignation with the educational system is motivated by the vital relationship of cause-effect, because if the educational system is flawed (cause), how can we live and progress? The indignation (effect) emerges by blending, through the vital relationship of property, a characteristic of the lyrical self with which the author identifies herself. At the same time, the mental spaces activated by the poem and processed in the conceptual integration network reflect the humanizing character attributed to literary practice in the classroom. It is therefore theorized that the more teachers humanize the classroom through the production of poetry, the greater the motivation in the learning process. In other words, both poetry and Cognitive Linguistics have a role to play in the language classroom.
Keywords: Poetry. Humanization. Cognition. Language teaching. Classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Jovelino Almeida de Lima, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Possui graduação em Letras com Habilitação em Língua Inglesa na Universidade Federal do Pará (2018) e Especialização em Literatura Inglesa pela Faculdade São Luis (2019). Mestrando do programa de Letras - Linguística da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Foi responsável pelo projeto de extensão universitária 'Playful: Proyecto Trilingue', que atuou no ensino da língua inglesa e espanhola para crianças e adolescentes residentes na comunidade do Fama, Outeiro, Pará. Atualmente é professor de língua inglesa do fundamental I e do EJA (Educação de Jovens e Adultos). Autor do livro de contos 'Não existe fim" e de outros textos literários publicados em antologias.

Mestrando é bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, CAPES, Brasil. Entretanto, o trabalho aqui enviado não corresponde à pesquisa que recebe o apoio financeiro dessa instituição.

Tânia Mara Gastão Saliés, State University of Rio de Janeiro

Professora titular do Departamento de Estudos de Linguagem da Universidade do Estado e do Programa de Pós-graduação em Letras, na especialidade de Linguística. Obteve seu PhD e mestrado em Linguística pela Oklahoma State University, tendo atuado em universidades americanas e na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Tem vasta experiência no ensino e na aprendizagem de línguas adicionais, e análise de discurso em contextos variados, sob a ótica sociocognitiva e crítica.

Published

2025-08-31